follow me @jawahir18

Wednesday, April 29, 2009

+GivE aNd TakE..+

Kebanyakan apa yang aku tulis dalam blog ini adalah mengenai hidup aku yang penuh dengan kegembiraan...Penuh dengan ikatan perhubungan family aku dan kawan-kawan aku..aku cangat sayang kat mereka semua..Satu detik dalam hati ini klau bole aku tak mahu lukakan dorang..Malam tadi aku didatangi oleh seorang sahabat yang sangat baik dengan aku..sentiasa bersama aku dalam susah dan senang..dan tak penah tinggalkan aku dalam apa jua keadaan..

Bila aku gembira,dia bersama aku untuk gembira..Jika aku tak sedar atau alpa,dia mengingati aku tentang dunia ini sementara..bila aku sedih,dia sentiasa menemani aku dan jadi penghibur walaupun seketika..kata-kata semangat yang dia berikan membuatkan aku dapat hidup dengan cekal walaupun terdapat pelbagai dugaan aku dalam dunia ini..

Semalam sahabat baikku ini didatangi dengan satu masalah dalam hidupnya..Tak pernah aku melihat dia sesedih begini..HIdup dia yang setiasa dalam kegembiraan membuatkan aku tak sangka yang dia sanggup menangis sebegitu rupa,Tapi,walaupun aku tahu yang hatinya sangat perit untuk menahan kesakitan dihati...Tapi dia tetap mahu menutup kesedihan di hati dengan mengukirkan senyuman kepadaku..Di saat itu,aku yang rasa macam mahu menangis kerana tak sanggup lagi dan aku dapat rasakan akan kepedihan yang dia alami..

hmm,nak kongsi dengan korang tentang kesedihan yang dia alami..yang aku rasa mahu kongsikan bersama dengan korang semua..dan aku pasti semua manusia mempunyai masalah yang tersendiri..'Manusia' sangat pandai menyembunyikan perasaan yang ada..Takde orang yang tahu akan perasaan seseorang jika mereka tidak menunjukkan reaksi yang menunjukkan perasan mereka tu sendiri..KIta tahu ke yang sahabat kita lapar,klau dia tidak merengek kelaparan?..kita tahu ke yang sahabat kita banyak masalah klau dia sentiasa dlam senyuman apabila kita disamping mereka..kita tahu ke yang sebenar nya dia mempunyai sejarah gelapnya atau kegemilangan yang tersendiri,kalau dia tidak katakan??..Setiap manusia perlukan kasih sayang,nilai ambil berat antara satu sama lain,dan yang penting bagi aku adalah nilai saling hormat menghormati yang menyebabkan setiap perhubungan sentiasa 'give and take'...

~In SorrOw mOoD~

Berbalik kepada sahabat baikku tadi,walaupun aku melihat ikatan kekeluargaan yang amat rapat antara mereka..Tetapi ada tersembunyi satu ruang kosong diantara mereka..Sahabat baikku ini tidak pernah mahu merengek klau dia tidak mempunyai wang..dia juga tak pernah merengek kelaparan,dia juga sentiasa tidak mahu menyusahkan keluarganya jika dia dalam kesedihan yang amat sangat..Apa yang dikongsi oleh keluarganya adalah kegembiraan..Kejayaan yang dia dapat...Aku tahu dalam hati dia sebenarnya sangat jeles akan orang lain..Kawan-kawan aku,klau minta duit dengan family dorg,family dorang mesti mencari jalan yang terbaik untuk anak mereka dapat hidup senang dekat universiti ini..Aku pun camtu jugak..Same with the others....Tapi dia....

Masalah ini berpunca disebabkan perangai ayahnya yang bukan tidak kisah dengan keluarganya..Tetapi dia tidak pernah hendak menyalurkan rasa tanggung jawab dia..Ayah dia sentiasa mahu menggunakan duit anak2 mreka..Dia juga ada ceritakan,ayahnya sanggup mengambil tabung adik kecil nya..Nape ada ayah yang sebegitu rupa??..Ayahnya yang pinjam duit sahabatku ini..Tapi dia tak salahkah ayah dia..Dia tahu yang duit tu untuk kehidupan keluarganya juga..Aku mendengar lagi,rasa kasihan pula aku mendengar penderitaan maknya..Maknya walaupun kepenatan yang melampau tetap melakukan pekerjaan rumah..Tetap berusaha untuk mencari duit untuk anak-anaknya makan..Muncul dari mulut dia "Knapalah aku dapat Ayah macam ni??"..Masa dia ceritakan masalahnya,kata-kata dan air mukanya amat menyakitkan aku...hmmmm...

So,aku nak mintak pendapat korang..Apa yang perlu dia lakukan??..aku pun tak tahu nak katakan apa kepada sahabatku ini..Hanya dapat menenangkannya seketika...


~HopE hiDup Dia sEntiAsa gEmBirA..~

2 comments:

FeditlitousChuBb said...

hey dear..
sape yg malang itu.
aq rase dye patot laporkn pd pihak atsan.
i noe it's hard, tp ini mmg leh bwk court taw.
but, hey, itu hanya pndgn. try tye org lain gak. ;p
peace not war--->> pedit!

JaWaHiR_18 said...

wawawa~..
hal family sampai ke atasan nnt kang makin rumit..
haha~..
I'll told it..
thanks for ur advised..
sangat2 dihargai..
u are the first one concern about this..
peace2!!..=)